Szafy pracownicze - wyposażenie zakładów przemysłowych i produkcyjnych

Szafki pracownicze, ubraniowe czy BHP to ten sam rodzaj mebla, który jest niezbędny w zakładach przemysłowych i produkcyjnych, a także w każdym innym miejscu, gdzie pracownicy zmieniają odzież własną na roboczą. Kombinezon, fartuch czy mundur, a także codziennie ubrania muszą być przechowywane w przeznaczonej do tego szatni wyposażonej w funkcjonalne szafy pracownicze. ALSANIT specjalizuje się w asortymencie dla każdego typu miejsca pracy, zapewniając zgodne z prawem i potrzebami klienta meble do szatni.
Szafki pracownicze

Szafa ubraniowa BHP w świetle prawa

Zapewnienie pracownikom przestrzeni na zmianę i przechowanie odzieży nie wynika tylko z dobrej woli pracodawcy, ale głównie z ustaleń Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy. Jest to sankcjonowane prawnie w przypadku, gdy przed rozpoczęciem pracy wymagana jest zmiana ubrania. Wówczas pracownik musi mieć zapewnione odpowiednie miejsce w postaci szafki BHP do przechowywania własnych ubrań na czas pracy i odzieży roboczej po jej zakończeniu. Meble te są więc niezbędne np. w zakładach przemysłowych, produkcyjnych, a także w przypadku służb mundurowych, np. straży pożarnej.

Rozporządzenie reguluje także wymaganą liczbę szafek pracowniczych w szatni oraz warunki panujące w pomieszczeniu. Zgodnie z paragrafem 11.1. szafki ubraniowe BHP nie mogą być przydzielane w trybie rotacyjnym. Każdy pracownik musi mieć własną skrytkę. Wyklucza to więc sytuację, w której dwie osoby będą pracować na różnych zmianach i pracodawca przydzieli im tę samą szafkę. Dzięki tej zasadzie każdy zatrudniony w zakładzie ma własną przestrzeń o odpowiedniej wielkości na przechowywanie zarówno brudnych, jak i czystych rzeczy, których nie musi codziennie przynosić i zabierać z powrotem do domu. Odpowiedź na pytanie, ile szafek powinno znaleźć się w szatni pracowniczej, to minimum tyle, ile osób zatrudnia zakład.

Szafki pracownicze z ławkami

W rozporządzeniu nie zabrakło także wzmianki o zapewnieniu osobom korzystającym z szatni wygodnego miejsca do zmiany odzieży i odpoczynku w postaci ławki. Reguluje to paragraf 8.1., który wskazuje, że w szatni powinny się znaleźć miejsca siedzące dla co najmniej połowy pracowników obecnych na najliczniejszej zmianie.

Normy dokładnie nie precyzują rodzaju tych miejsc, jednak najlepszym rozwiązaniem będą szafy pracownicze z ławkami wchodzącymi w skład całej konstrukcji. W ten sposób nie tylko każdy znajdzie dla siebie miejsce obok swojej skrytki, ale całe pomieszczenie zyska spójną aranżację. Szafka BHP z ławką to praktyczna alternatywa dla dodatkowych krzeseł lub siedzisk ustawionych na środku szatni, które często utrudniają przemieszczanie się pomiędzy rzędami mebli. Meble to szczególnie proponujemy pomieszczeniom o niezbyt dużych rozmiarach. W naszej ofercie znajdują się także ławki wsuwane pod korpus szafki.

Szafki pracownicze dla straży pożarnej i innych służb mundurowych

Szafki ubraniowe BHP to nie tylko wyposażenie zakładów przemysłowych i produkcyjnych. Grają także niezwykle ważną rolę w jednostkach straży pożarnej - zarówno ochotniczej, jak i państwowej. Osoby pełniące w nich służbę muszą mieć dostęp do odpowiednio zorganizowanej szatni i mebli do przechowywania swojej odzieży ochronnej i wyjściowej. Umundurowanie strażaka, czyli strój zakładany na akcje ratownicze składa się z kilku elementów, które musi pomieścić jego szafka pracownicza.
Szafki BHP dla strażaków wykonujemy z uwzględnieniem szczegółowych wymagań dotyczących szatni dla służb mundurowych. W przypadku straży pożarnej meble nie mogą mieć drzwi, żeby umożliwić jak najszybszy dostęp do stroju ochronnego i wyruszenie na akcję. Ponadto szafka musi być wyposażona w przegrodę oddzielającą umundurowanie od innych rzeczy oraz osobne półki na buty i kask. Ponadto cała konstrukcja powinna mieć odpowiednią szerokość oraz wzmocniony drążek. Strój przeznaczony na akcje ratownicze nie należy bowiem do najlżejszych.

Szafki ubraniowe na wymiar dla zakładów pracy i służb

Wykonanie szafek BHP o niestandardowej szerokości lub innych wymaganych przez specyfikę obiektu i wykonywanej w nim pracy rozmiarach nie stanowi dla nas problemu. Budujemy bowiem szafki na wymiar bez dodatkowej opłaty, ponieważ jesteśmy świadomi różnorodnych warunków panujących w zakładach. Potrafimy znaleźć kompromis między funkcjonalnym meblem o dogodnej wielkości a ograniczoną dostępną przestrzenią w szatni.
Żeby efekt końcowy był zadowalający, na każdym etapie projektu ważna jest współpraca z inwestorem. Do ustalenia wymiarów szafek pracowniczych, a następnie ich wyposażenia oraz materiału, z którego będą wykonane, będziemy potrzebować rzutu szatni. Wówczas możemy ustalić cenę projektu, która zawsze jest uzależniona od zastosowanych rozwiązań. W asortymencie ALSANIT nie brakuje jednak opcji budżetowych, które pozwalają na zamontowanie w pomieszczeniu socjalnym wysokiej jakości szafek w niskiej cenie.

Szafy pracownicze z płyty HPL

To, jakie materiały powinny zostać użyte do budowy szafek ubraniowych, zależy głównie od warunków panujących w zakładzie pracy. Niemniej jednak zawsze warto kierować się trwałością wybranych materiałów, tak by meble mogły służyć pracownikom przez długi czas i nie wymagały ciągłych napraw czy wymiany.
Najlepszym rozwiązaniem w kwestii wytrzymałości jest laminat wysokociśnieniowy, czyli płyta HPL. Szafki z niego wykonane są trwalsze nawet od konstrukcji metalowych ze względu na właściwości, jakie materiał ten zyskuje podczas procesu jego produkcji. Powstaje bowiem ze sprasowanych pod wysokim ciśnieniem włókien celulozy nasączonych żywicą. Technologia ta pozwala na uzyskanie powierzchni o unikalnych właściwościach. Płyta HPL jest całkowicie odporna na działanie wody. Oprócz szatni pracowniczych jest więc chętnie stosowana na basenach lub w centrach SPA. Ponadto jej konstrukcję bardzo trudno uszkodzić. Ma powierzchnie, na których nie widać śladów zadrapań czy uderzeń. Kolejną zaletą HPL jest najwyższy poziom sterylności. Szafki BHP z laminatu wysokociśnieniowego wykonuje się przy użyciu technologii Sanitised, która blokuje namnażanie się jakichkolwiek mikroorganizmów.

Metalowe szafki pracownicze

Wiele zakładów pracy decyduje się na rozwiązanie modułowe, czyli szafki BHP wykonane z wysokiej jakości ocynkowanej stali. Materiał ten jest odporny na korozję oraz wykazuje się dużą wytrzymałością i uniwersalnym zastosowaniem. Modułowy sposób konstrukcji mebla oznacza, że można go modyfikować nawet po dostawie na miejsce montażu. Wyposażenie wnętrza szafek, kierunek otwierania drzwi i wiele innych cech produktu może ulec zmianie w każdym momencie użytkowania. Wydłuża to cykl życia naszych szafek i pozwala na dostosowywanie ich do zmieniających się warunków w zakładzie.
Najlepszym rozwiązaniem w przypadku szafek metalowych będzie zastosowanie drzwi z płyty HPL. Wówczas, zachowując swobodę konfiguracji mebla modułowego, łączymy ją z właściwościami laminatu, które sprawdzają się zwłaszcza w przypadku frontów. To one są najczęściej narażone na uszkodzenia mechaniczne. Ponadto szafka zyskuje atrakcyjny wygląd, który trudniej osiągnąć w przypadku mebla w całości wykonanego z metalu.

Zamki do szaf pracowniczych

Tak jak w kwestii materiałów, kolorystyki i wyposażenia wnętrza, inwestor ma pełną dowolność w wyborze zamka do szaf pracowniczych. Najprostsze rozwiązanie to modele na kluczyk lub kłódkę, które sprawdzają się w różnych typach obiektów. Wiele pracodawców decyduje się jednak na bardziej nowoczesne rozwiązania, takie jak elektroniczne zamki na kod. Są one polecane zwłaszcza do zakładów spożywczych, ponieważ ich personel nie powinien mieć przy sobie na hali produkcyjnej metalowych kluczyków czy kłódek. Ponadto zamki na kod można za każdym razem inaczej zaprogramować, dlatego nie będzie problemu ze zmianą szyfru dla nowego pracownika. Oprócz odpowiedniego zamka ALSANIT wyposaża szafki również w numerację w postaci grawera, tabliczki lub naklejki.
Zamki elektroniczne na kod